Miroslav, 2010 május 1 (napi 108 km; összes 2320 km)

Ma végre egy viszonylag eseménytelen nap: sokat kerékpároztam, közben felkerestem Telc városkát - egy kis ékszerdoboz, legalábbis a főtér - a többi nem olyan érdekes.


Telc: Turisták Eljönnek Látni Centrumát.


Hogy láthassam Telc-et, nagyon éjszak felé kellett mennem – tuti könnyebb lett volna ha csak Bécs felé tartottam. De Telc biztos így van leírva a Guide Michelin-ben, mint: vaut le détour. Így meg is tettem ezt a kis détour-t, magyarul: kitérőt.

Telc főtere.


A Főtér igazán szép, megőrizte eredeti formáját, az épületek főleg a 17. századból származnak. A tér olyan benyomást tesz, mint egy hollywoodi díszlet, az amerikaiak így képzelnek talán egy európai várost, biztos sok filmet forgattak már itt. Azon filózofáltam, hogy miért is ilyen szép az egész? Szerintem, a válasz a harmónia meghatározásában rejlik, ami nem más, mint ’egység a sokféleségben’.

Egyáltalában nem ismerem Telc történetét, de sacolom valami ilyesmi lehetett: miután a város a 30-éves háborúban komoly kárt szenvedett, valami helybeli főúr úgy határozta, hogy újra föl kell építeni. Adott ő néhány szabályt, hogyan: minden háznak a térre kell nézni , az alsószint legyen árkádos és maximum 2-3 szintes lehet az épület. Egy vonallal kijelölte az árkádok helyét, a többit pedig a tulajdonosokra bízta és az akkori divatra. Így jött létre ez a harmonikus építészeti alkotás.

A harmónia mindig könnyű.

Hát igazam van? Ki tudja ezt megmondani nekem? Kiváncsi lennék! Így történt példaul Brüsszelben is, ahol az egész Grande Place-t 1697-ben újra kellett fölépíteni a kegyetlen francia bombazás után.

A harmónia mindig könnyű elrontani.

Szomorú lettem azért egy kicsit, hogy Telc-en is hagyák még az autókat parkolni a szép téren. Mivel olyan pici a városka, tényleg máshogyan is lehetett volna elintézni. A főtér mögött egy parkolót rakni. Akár egy földalatti parkolóházat építeni a téren…

0 kommentár:

Megjegyzés küldése