11. nap, 2011. július 6. szerda: Vyborg-Zelenogorsk (RUS), 147 km (össz: 1263 km).

Legalább egy órámba telt, mire találtam Vyborgban egy olyan bankautomatát, amely elfogadta a kártyámat. Már majdnem pánikba estem: mire a fenét fogok csinálni, ha nem tudok orosz pénzt szerezni? Nem volt euro sem nálam…Végül sikerült, és megkönnyebbülten mentem vissza az úszó hotelbe, hogy kifizessem a számlát.

Vyborg: a két kedvenc helyem.

Amíg pénzt keresve járkáltam, egy nagyon elszomorító dolognak voltam szemtanúja. Sajnos csak szavakban tudok beszámolni róla, mivel nagy gondba kerülhettem volna, ha megpróbálok képet készíteni. Amikor elmentem a vonatállomás előtt, olyan 300 regrutát láttam az épület előtt sorban állni. Mindegyikükön kopottas egyenruha volt, a vállukon nagy táska lógott. Olyan 18 évesek lehettek. Egyszerű legényeknek tűntek a La Russie profonde-ból, kifejezéstelen arcok, bambuló szemek, bizonytalan tekintetek. Egyértelműen félelem és megfélemlítettség benyomását keltették. Az egész jelenet olyan volt, mintha egy Spielberg-filmben lettünk volna. Sajnáltam őket és hálát adtam a Jóistennek, hogy annak idején a holland seregben szolgálhattam.

Nagy testvér még mindig figyel.

Egy másik dolog, ami szemembe ötlött egy óriási Lenin-szobor volt, a város egyik főterén egy óriási emelvényen. A márványtábla a nevével viszont el volt tűntetve. Érdekesmód sok orosz zászló lobogott körülötte, mintha valamilyen ünnepnap lenne. Magyarországon ilyesmit el sem lehet képzelni manapság, de az oroszok úgy tűnik teljesen lazán kezelik a nagy ember képmását maguk között. Még sok másik Lenint is látok majd a következő napokban.

Valahogy végül sokáig tartott, mire elindultam a városból. Az egyik ok az volt, hogy blogokat kellett írnom, mert ha túlságosan lemaradok, akkor soha nem fogom tudni behozni az utazás alatt.

Hot Dutch.

Ma megint szokatlanul forró nap volt. Ami azt jelenti, hogy soksok vizet, kefir és sört kell inni ahhoz, hogy jól müködjön rendszer. Bámulatos, hogy itt minden nagyon drága, kivéve a cigit és a benzint (60 eurocent) - ezekre pont nincs szükségem. A zöldség és a gyümölcs drágább, mint Hollandiában, és gyakran rosszabb minőségű, mivel régóta a polcokon várnak jobb sorsukra. Egy liter tej 1 euro, és egy korsó orosz sör is ennyi. Nem igazán értem, hogy hogyan élnek túl azok az oroszok, akik nem tartoznak a kisszámú felső-középosztályhoz.

Az ellenség után kutatva.


Tegnap láttam, hogy készülődik a finn hadsereg háborúra, ma az orosz oldalon láttam némi aktivitást. Sovietsky (finnül Johannes) kis városa mellett nehézfegyverzetű helikopterek dörögtek el a fejem fölött.

Lehetne a Krím is.


Elkerültem a Szentpétervárra vezető forgalmas utat és a Finn-öböl partjánál maradtam. A tengert mégis ritkán láthattam. Az út a legtöbb helyen fenyőerdőkön át vezetett – még Finnországban sem láttam ekkora összefüggő erdőket, mindenütt csak fa, fa, fa. Biciklizni mondjuk elég kellemes benne, de nehéz jó képet csinálni a tájról.

 4 Euros kola.

Elmúlt éjfél mire Zelenogorsk tengerparti nyaralóvárosba értem, Szentpétervár városhatárától olyan 50 km-re. Az ember mindjárt észreveszi, hogy a tehetős oroszok vásárolnak itt maguknak luxusingatlanokat. Csupa vadonatúj, óriási villa, mindegyik magas falakkal, szögesdróttal és kamerákkal védve a külvilágtól. Hozzájuk tartoznak a tengerpart mentén fekvő I. osztályú éttermek.

Nagyon fáradt voltam, és próbáltam szabad szobát találni egy Szovjet korabeli betonhotelban – gondoltam itt biztos olcsóbb lesz. A legolcsóbb kategória 80 euró volt. Nem volt ennyi pénzem egy rövid éjszakára, úgyhogy elhatároztam, hogy mégis azt teszem, amit eredetileg el akartam kerülni: a tengerparton vertem tanyát. Találtam egy jó kis helyet, eldugtam a biciklimet a bokrok közé, és leraktam a hálózsákomat a földre. Jó volt ott feküdni, a hullámverést hallgatva, a félholddal az égen – de egy percet nem aludtam: tele volt hangos és szemtelen szúnyogokkal. Kénytelen voltam teljesen behúzni magam a téli hálózsákomba, ami olyan volt, mint egy szauna. Választhattam: vagy hűvösön alszom és megesznek a szúnyogok, vagy biztonságban maradok, de megsülök.

Még mindig ébren és nagyon fáradtan.

Az ilyen pillanatokban nem szoktam örülni, hogy eljöttem otthonról.


ide klikk a teljes, interaktív térképhez

0 kommentár:

Megjegyzés küldése