13. nap: 2011. július 8. péntek: Szentpétervár (RUS), 26 km (össz: 1371 km).

Legalább láttam a Hermitage-t...

Ez a mai nap Szentpétervárott végleg bebizonyította, hogy nem nyaraláson vagyok, hanem keményen dolgozom. Művészettörténészként sikerült úgy eltöltenem az időt az egykori Leningrádban, hogy nem jutottam el a Hermitage-ba… Életem egyik szomorúbb napjának tekintem ezt a mait, de hát mit volt mit tenni?

Our man Szentpétervárott.
A szomorúságomnak persze semmi köze nem volt ahhoz a barátságos fogadtatáshoz, amellyel a holland konzulátuson üdvözöltek, egy kőhajtásnyira a fent említett híres múzeumtól. Itt találkoztam Evgenia Rodnovával és Victoria Lourikkal, mindketten konzulátusi munkatársak, és Jennes de Mollal, a konzullal. Azért jöttem, hogy mindhármuknak nagyon megköszönjem a segítségüket, mely nélkül soha nem kaptam volna meg az orosz vízumot. Úgyhogy nem túlzás, ha azt mondom, hogy ők mentették meg az egész projektet! Spasiba, köszönöm szépen!

Két nagykövet kezet ráz és ajándékot cserél.


Dr Mol Úr nagyon kedvesen rám szánta ideje jó részét. Nagyon érdekes beszélgetést folytattunk a konzulátus szerepéről a szentpétervári körzetben (a két ország közötti kereskedelem támogatása, évente mintegy 10 000 vízum biztosítása orosz állampolgárok számára), közös múltunk a holland hadseregnél (De Mol Úr végigcsinálta akkor a nehéz orosz tanfolyamot, én viszont nem: egy hét után áthelyeztek, de ez egy hosszú és bonyolult történet), és legföképp a Szentpétervár és Hollandia közötti történelmi kapcsolatokról beszéltünk.

Szentpétervárott folytatódik a helyreállítás.

Mielőtt Péter cár elkezdte az új főváros építését a Néva és a Finn-öböl partján (a Kelet-Európára nyíló tengeri út és ablak), körülnézett Hollandiában, mivel ez volt az egyik általa csodált ország. A 17. század végén Amszterdamban és Zaandamban élt egy ideig, asztalosmesterséget.tanult. A szobra a mai napig ott áll a holland kisvárosban. Az új fővárosa, Amszterdamhoz hasonlóan, egy folyó torkolatánál épül a lápon, ezért nyilvánvaló, hogy mindkét városra jellemzőek a csatornák és hidak. Szentpétervár mégis sokkal grandiózusabb, megszámlálhatatlan palotái sokkal nagyobbak, mint az Amsztel folyó mentén álló holland kereskedőházak. Amszterdam intimebb, Szentpétervár letaglózóbb..

A holland múlt szellemeinek idézése: a holland templom a Nevsky Prospecten.


A cár számos hollandot alkalmazott, köztük Cornelis Cruyst, aki az orosz tengerészet admirálisa lett 1698-ban. Elég sok holland polgár költözött a városba, és két évszázadon át volt itt egy holland közösség, saját templommal. Elindultam megkeresni az épületet, és meg is találtam a Nevsky Prospecten. A 1917-es Októberi Forradalom után a templomot lefoglalták és a hollandok eltűntek a városból. Az épület később bábszínház lett, ma pedig könyvtár működik benne.

Az egyik kedvenc részem ebben az orosz-holland történetben: tudtátok, hogy Péter cár az orosz zászló színeit (fehér, kék és piros) a holland trikolorból koppintotta? Ezt utána a kisebb szláv népek szintén lemásolták, pl. a csehek és a szerbek. Péter ráadásul a hollandot akarta a tudomány nyelveként bevezetni hazájában, de sajnos nem járt sikerrel – pedig akkor a holland kicsit fontosabb nyelv lenne, mint most.

Ha kell egy hely Szentpétervárott...


A nap többi részét a szentpétervári főhadiszállásomon töltöttem, a Loftban. Iszonyúan le vagyok maradva a blogolással, legalább két óra, mire megírok és illusztrálok egy bejegyzést. Sok e-mailt is kellett írnom, hiszen sok ember segítségétől függ a projektem. És igen, még a ruháimat is kellett mosnom...


Ha legközelebb Szentpétervárott vagyok, nem blogolással fogom tölteni az időmet, hanem egyenesen a Hermitage-ba megyek reggel 9-kor!



ide klikk a teljes, interaktív térképhez

0 kommentár:

Megjegyzés küldése