20. nap: 2011. július 15. péntek: Viljandi-Manija-sziget, 93 km (össz: 2201 km).

Észtország: a lányok jobbak, mint a kávé.

Egy kispanzióra jellemző reggeli után – íztelen észt filteres kávéval (ami ezt illeti, még van hová haladni a civilizáció útján), visszamentem a Viljandi kastély romjaihoz.
A közvetlen szomszédságában található a Hagyományos Zenei Központ, egy Észtországban híres intézmény, ők szervezik a népszerű nyári Népzenei Fesztiválokat. Tegnap este már bekopogtam, remélve, hogy valakivel tudnék beszélni, aki elmagyarázza nekem az észt népzene és az ország híres kórushagyományának szerepét a függetlenség kivívásában, egyszer 1920-ban, aztán 1991-ben..

Viljandi: a Hagyományos Zenei Központ


Bár az észt kóruszene egyértelműen az ország legismertebb kulturális exportcikke, mégis – mint a zászlójuk – meglepően újkeletű, a 19. század vége felé alakult ki. A nemzeti tudat kialakulásának hajnalán az orosz cár minden politikai ténykedést szigorúan megtiltott, ami azt eredményezte, hogy az emberek errefelé énekelve próbálták kifejezni a nemorosz identitásukat. Így aztán a népzene automatikusan egy jó adag politikai tartalmat is kapott. Ez akkor sem változott meg, amikor Észtországot erőszakkal a Szovjetunióba olvasztották a II. világháború után. Továbbra is énekeltek, Tallinn óriási Ének-terén összegyűlve, csak annyi különbséggel, hogy elsőként mindig az Internacionálét kellett előadni, de ezt senki nem vette igazán komolyan. 1988-ban, Gorbacsov Peresztrojkájának csúcsán, az Ének-téren megrendezett zenei fesztivál idején tűzték ki először nyilvánosan az észt zászlót. Egy új korszak jele volt ez, amit még a szovjetek sem tudtak visszacsinálni.

Soomaa Nemzeti Park: jobb az út közepén maradni!

Viljandit a Balti-tengerpart felé elhagyva nem a Pärnuba vezető főutat követtem, hanem a Soomaa Nemzeti Parkon át vezető kavicsos utat. Az idelátogató megismerkedhet a tipikus észt lápokkal – nem tudom, hogy az ország mekkora részét takarják lápok, de a 25% jó tippnek tűnik. Jellegükből adódóan csak úgy lehet megközelíteni őket, ha valaki épít egy utat egy gáton, vagy fadeszkákból összekalapál egy járdafélét. Az előbbin biciklivel mentem, utóbbin pedig gyalog.

Találkozott itt valaki Julius Civilusszal vagy Simon Stevinnel? (Ez azoknak szól, akik ismerik a holland történelmet)?

Úgy éreztem magam, mintha a holland ősidőkbe csöppentem volna: nincs határ a víz és a föld között, és mindenütt szúnyogok és azok a szörnyű böglyök. Nem csoda, hogy a hollandok annyi szélmalmot építettek a 17. században, hogy kiszivattyúzzák azt a sok vizet! Cserébe viszont elveszítettük a szép tájakat....

A tengeri komp Manija felé (a háttérben): az autókat kérjük itthagyni!

A böglyök nagy bánatára nem maradtam ott sokáig, mivel este 7-re legkésőbb Pärnuba kellett érnem. Az előző nap meghívást kaptam Mark Sosaartól (akit minden észt ismer), hogy vendége legyek Maniján, egy liliputi kis szigeten Pärnutől 40 km-re délnyugatra, ahol a feleségével Sveával és 28 szomszédjukkal laknak. A külvárosi részen találkoztunk 7-kor, de nem volt idő városnézésre: az utolsó komp hamarosan indult a szigetre. Utazásom során először autóba szálltam, a biciklit a csomagtartóra raktuk és száguldottunk a Riga-öböl partján fekvő Lao faluba, ahova pont időben érkeztünk. A sziget a szárazföldtől csak 2 km-re van, de híd nélkül az ember mégis a ritkán járó komphoz van kötve. Most mi voltunk az egyetlen utasok..

Svea hagyományos Kihnu öltözékben, nem motorbiciklin.



Manija-szigeten csak mostanában költöztek lakók: a ’30-as években egy pár család telepedett le újra a szigeten, hogy a közeli és akkor dugig lakott Kihnu-szigeten enyhítsék a nyomást. A nagyobb Kihnuval együtt Manija is a kihnuk egyedülálló kultúrájának az otthona lett. Kicsit hasonlít a szetukéra (lásd 18. blog bejegyzés): saját nyelvjárásuk van és fenntartják a régi énekes hagyományaikat. A szetukhoz hasonlóan ők is sajátos népviseletükben járnak, ennek én is szemtanúja voltam, amikor Mark feleségével, Sveával találkoztam, aki a sziget kikötőjében a sziget hagyományos piros öltözékében várt ránk.

A hely varázslatos volt: Manija olyan, mintha a világ végén lenne az ember. A sziget csak 5x1 km-es, egyetlen egy, nagyon keskeny út van, e mentén állnak a sziget házai szép sorban. Arról híresek, hogy igen öreg oldalkocsis motorbicikliket használnak, melyeken - remélem és gondolom – jó a fék, mert különben a sziget végeinél beleesnének a vízbe.

A Sosar család a sziget múzeuma előtt.

Mark és Svea importált szárazföldinek számítanak, de nagyon aktívan részt vesznek a kihnu kultúra megőrzésében. Mark volt a húzóerő Manija egyetlen múzeumának létrehozása során. A múzeumban a halászathoz és földműveléshez kapcsolódó hagyományos tárgyak láthatók, ezen kívül pedig kézműves foglalkozások központjaként működik – a helyi kultúra egy másik fontos és jellemző része. Nem is kívánhattam volna megfelelőbb helyet éjjeli szállásként: az apró sziget apró múzeumának tetője alatt helyeztem magam kényelembe.

Kint vihar dúlt, a sirályok kiáltoztak: majdnem úgy éreztem magam, mintha egy hajó kajütjében aludnék, kivéve, hogy a tajtékzó tenger nem dobált ide-oda.


ide klikk a teljes, interaktív térképhez

0 kommentár:

Megjegyzés küldése