Speyer, 2010 április 14 (napi 115 km; összes 842 km)

Jól aludtam, bár rövid volt. Ma Speyerbe akartam jutni, tovább dél felé a Rajna partján. Két nagyon szép és fontos épületet akartam meglátogatni: a wormsi meg a speyeri dómot. Mindkettő rómán stilúsi templom, és fontos szerepet játszottak a német birodalomban.



Wormsban a dóm, meg vakoknak szánt bronz modellje.



Nekem fontos volt a templom, nem csak esztétikai okok miatt, hanem azért is, mert az oltár alatt meg van egy kis helység, ahol a Vörös Konrád el van temetve. Ő végül is a magyarokat elárulta 955-ben a Lech Mezői csatánál. Egy bő hét múlva a csatateret is meg akarom látogatni, mert az megint ilyen helyszín, ahol két európai nép találkozott egymással...

 
Vörös Konrád sírja (fönt balra).



Luther was here.

De Worms városában volt még több érdekes dolog: a világon legnagyobb Luther Márton emlékműve. Lassan 500 éve lesz, hogy a városban Luther szemben állt V. Károly habsburgi császárral az 1521 wormsi zsinat alkalommal.


A Régi Kontinens legrégebbi zsidó temetője.




A másik különleges hely a kontinens legrégebbi zsidó temető: több mint 1000 éves! Wormsban még középkori zsinagógája is van, amelyet legutójára 1938-ban leégették.


Worms és Speyer között van egy óriási ipari vidék: a Mannheim-Ludwigshafen agglomeráció. 


 
Német természet védelmi park Ludwigshafen előtt.



Mannheim: minden össze-vissza.


Mannheimben még egy kúrd demonstrációba kerültem; mint Kölnben, itt is rengetek török és kúrd lakósága van a városnak. Bevásároltam halvát egy török boltban, olcsó és kalória dús kaja a biciklizőnek.


Csendes speyeri esti hangulat.

Este még napfénnyel érkeztem a kis városba. Utoljára ott voltam 1985-ben, most sokat javított a hely: az óriási dóm előtti főutcába most már nem engedik be az autókat, sokkal kellemesebb az új helyzet. Remélem Pécsett is így lesz a Széchenyi tér: a gyalogosaknak meg a biciklistáknak!

0 kommentár:

Megjegyzés küldése