Plav tó, 2010 június 3 (napi 87 km; összes 4276 km)

Tegnap megkérdeztem egy montenegrói rendőrt, hogy a Calor hágónál nyitva van-e a koszovói határ? A válasz egy határozott igen volt. Kétszer is rákérdeztem: „Segurno”? A válasz: „Da, da”:
Egy dolgot mindenképpen megtanultam: soha nem lehet megbízni egy montenegrói rendőrben…

Fordulj vissza.




Amikor ma reggel Murinóban rá akartam kanyarodni a hágóhoz vezető útra, egy másik rendőrtől megtudtam, a határ zárva van. Kedvesen azt tanácsolta, hogy tekerjek vissza a másik határátkelőhöz Rozaje-nál. Hát, ez pont az jelenti, hogy az egész napom kárba ment…

Vissza kellett tekernem Berane-hoz, így érhettem el Rozajét és a határátkelőt, mely összeköti Montenegrót Koszovóval. Körülbelül 100 km-t tettem meg feleslegesen…


Kislányom! Gyere, sétáljuk egyet ebben a szép hosszú alagútban!


Ez egyben azt is jelentette, hogy még egy plusz emelkedőt meg kellett másznom, hiszen Berane és Rozaje között helyezkedik el a Lokve alagút, amely 1336 m-el a tengerszint felett fekszik. Az alagút után az út lefelé vezet Rozajéig, majd ismét fel… A határig tartó hegymászás igen megerőltető volt, de semmi a tegnapi gleccserekhez képest: itt végig aszfalton haladhattam, és nem havon!

Köt ellenére gyöngyörű kilátás.


Így azonban egy különös élményben lehetett részem: a hegy csúcsáról kitűnő kilátás nyílott Koszovóra, egy pillantással megtekinthettem az egész országot. Balra azokat a  hegyeket láttam, melyek Szerbiával határolják az országot, jobbra, a látóhatár szélén a Sar hegy vonulata húzódott, mögötte található Macedónia, és lenn, a hegyek által közrefogva fekszik Koszovó.


Láttam Koszovót.

A hegyről lefelé robogva (50 km/órás sebességgel) ismét elkezdett esni. Ez lehetőséget adott számomra arra, hogy megkóstoljam az első koszovói sört, a Peját - arról a városról nevezték el, ahová tartottam. Nagyon ízletes sör, exportálhatják. 
Mikor végre megérkeztem Pec-re (szerb elnevezés) vagy Pejába (az albán név) meglepődtem: több ezer fiatal tartózkodott az utcákon. Az átlagéletkoruk nem lehetett több 18-nál. Kerestem egy helyet, ahonnan csak nézelődhettem. Senki nem bántotta a leparkolt biciklimet - úgy éreztem, ez egy jó kezdet utam legfiatalabb országában. 

Fiatal ország: Koszovó.

0 kommentár:

Megjegyzés küldése